ziemas riepas

Ceļošana ziemā

Līdz ar pirmā sniega uzsnigšanu, ir laiks padomāt ne tikai par to, kādas riepas atļauts lietot uz mūsu ceļiem, bet arī par to, kādas drīkst izmantot citās Eiropas Savienības valstīs.

Domāju, ka visiem autovadītājiem ir zināms, ka pēc Latvijas Republikas ceļu satiksmes noteikumiem laika posmā no 1.decembra līdz 1.martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, kā arī to piekabēm, jābūt aprīkotiem ar riepām, kas ir paredzētas braukšanai ziemas apstākļos.

Kāpēc jālieto ziemas riepas?

ziemas riepasSākot no decembra, dienas kļūst arvien vēsākas, un diennakts vidējā temperatūra parasti nepārsniedz +100C. No rītiem un vakaros temperatūra mēdz būt vēl zemāka. Lielākā daļa Eiropā ražoto vasaras riepu zaudē savas īpašības tieši temperatūrā zem +100C. Izgatavojot ziemas riepas, tiek pielietotas atšķirīgas tehnoloģijas. Tas ir pamanāms gan protektoru zīmējumos, gan gumijas sastāvā. Protektora virsējā kārta ir daudz mīkstāka, un tieši tas ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ļauj vadītājam saglabāt kontroli uz ziemas ceļiem.

Kas jāatceras, ja plāno doties uz citām Baltijas valstīm?

Ja ziemā plāno doties uz Igauniju, der atcerēties, ka šajā valstī no 1.decembra līdz 1.martam automašīnām jābūt atbilstoši sagatavotām ziemas sezonai. Radžotas riepas atļauts lietot laika posmā no 15.oktobra līdz 15.aprīlim.

Savukārt, ja plānojat doties uz Lietuvu, jāņem vērā, ka šeit ziemas riepas ir obligāts automobiļa ekipējums no 10.novembra līdz 31.martam. Radžotas riepas drīkst izmantot tikai no 1.novembra līdz 31.martam.

Kā ar citām Eiropas Savienības valstīm?

Šis jautājums aktuāls tiem, kuri mīl ziemā ceļot ar savu auto un tiem, kuru darbs saistīts ar regulāriem pārbraucieniem. Tādēļ nedaudz ielūkosimies citu Eiropas valstu ceļu satiksmes noteikumos.

Lielbritānija – šeit atļauts lietot gan ziemas, gan vasaras riepas, pēc saviem ieskatiem, toties riepas ar radzēm ir stingri aizliegts lietot.

Spānija – šeit noteikumi līdzīgi kā Lielbritānijā – pēc saviem ieskatiem. Kalnu rajonos jālieto speciālas sniega ķēdes. Radžotas riepas atļauts lietot tikai ārpus valsts ceļiem, vai arī kombinācijā ar speciālām elastīgām saitēm, kas nosedz radzes, lai netiktu bojāts ceļa segums.

Itālija – lielākajā daļā valsts nav īpašu noteikumu, var braukt arī ar vasaras riepām. Kalnu rajonos jāizmanto riepas ar ķēdēm, bet radzes gan ir aizliegtas.

Dānija – šeit atļauts izmantot visa veida riepas – gan vasaras, gan ziemas, gan ar radzēm, gan ar ķēdēm.

Francija – noteikumi līdzīgi kā Dānijā, tikai, ja kalnu apvidos tiek izmantotas ķēdes, uz auto jāuzlīmē attiecīga brīdinājuma zīme.

Vācija – ziemas riepas ir obligāts noteikums, bet radzes ir aizliegtas.

Somija – ziemas riepas obligātas no 1.decembra līdz 1.martam, bet no 1.oktobra līdz pirmajai pirmdienai pēc Lieldienām drīkst izmantot radžotas riepas.

Šveice – ziemas aprīkojums obligāts tikai atsevišķos reģionos, par ko brīdina zīmes uz ceļa. Radžotas riepas šajā valstī ir ārpus likuma.

Zviedrija – ziemas riepas obligātas no 1.decembra līdz 31.martam. Radzes atļauts lietot laika posmā no 1.oktobra līdz 30.aprīlim.

Mēs aplūkojām tikai dažu valstu noteikumus, bet, pirms došanās ceļā, vēlreiz būtu vēlams pārbaudīt sava automobiļa ekipējumu, kā arī konkrētās valsts ceļu satiksmes noteikumus, jo ir iespējamas izmaiņas. Jauku ceļu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *